Om oss
Bo og Bistand er et nord-norsk privat helseforetak som ble etablert i 2010 av gründere med utdanning og lang erfaring innen helse. I samarbeid med offentlige instanser supplerer og bistår vi de offentlige tjenestene ved å tilby individuelt tilpasset bo- og bistandstilbud til personer med særskilte behov. Vi tilbyr tjenester både til barn, unge og voksne personer. Tjenestene retter seg i hovedsak til personer med funksjonsnedsettelser grunnet psykiske lidelser, psykisk utviklingshemming, og/eller nevrologiske lidelser med tilknyttet atferdsproblematikk. Våre tjenester strekker seg fra døgnkontinuerlig botilbud inkludert omfattende omsorg og behandling til timebasert bistand for avgrensede hjelpebehov i eget hjem. Bo og Bistand`s eiere har lang erfaring fra offentlig norsk helse- og sosialtjeneste, både på kommunalt og statlig nivå, og har en aktiv rolle i den daglige administrasjonen som gjør at selskapet har en kort og effektiv beslutningslinje.
"Drivkraften bak etableringen av Bo og Bistand var å utgjøre en forskjell for mennesker i en sårbar livssituasjon. Helt bevist ønsket vi å skape en oversiktlig organisasjon med kort beslutningsvei for reelle påvirkningskraft. Vår tanke er at kort beslutningsvei gir både beboere, personal og oppdragsgivere en følelse av å bli tatt på alvor når de får rask respons på henvendelser. Organiseringen gjør at Bo og Bistand er dynamisk og har evne til å omstille seg ved behov – både ved individuelle behov og på systemnivå. Det å være i samhandling med ulike ledd i organisasjonen i det daglige åpner for gode faglige sparringer, i tillegg til følelsen av å være en del av et større fellesskap"
Våre medarbeidere
Alle våre medarbeidere har helse og sosialfaglig, eller pedagogisk utdanning og/eller lang arbeidserfaring.
Vår personalgruppe består av yrkesgrupper som sykepleier, vernepleier, spesialpedagog, barnevernspedagog, sosionom, helsefagarbeider, og barn og ungdomsarbeider mfl. Mange i vår personalgruppe har relevant videreutdanning.
Personalgruppen er svært stabil, hvilket sikrer kontinuitet i våre tjenester. Det er til enhver tid autorisert helsepersonell som har det medisinske ansvaret.
Vårt verdigrunnlag
«Trygghet, likeverd, fellesskap og toleranse»
Trygghet
Alle mennesker har et grunnlegende behov for trygghet. Trygghet er primært knyttet til andre mennesker, og det er grunnleggende for alle å søke mennesker som kan hjelpe med å føle på trygghet. Trygghet skaper grunnlaget for vekst og utvikling. Bo og bistand skal gjennom det miljøterapeutiske arbeidet identifisere beboernes behov og gjennom det skape gode og utviklingsfremmende relasjoner og miljøbetingelser. Bo og bistand arbeider for beboernes rett til å leve i trygghet.
Likeverd
Mennesket har en verdi i seg selv som ikke påvirkes av hvilke utfordringer og handlinger som knyttet til seg ens person. Alle er verd å være sammen med. Vårt miljøterapeutiske arbeid skal gi alle beboere likeverdige muligheter til å leve livet sitt på best mulig måte og oppleve mestring og glede. Vi jobber for at alle beboere kan ha en aktiv deltakelse i skole og arbeidslivet.
Fellesskap
Vi trenger alle å være en del av et felleskap - være med å påvirke og å la seg påvirke av andre. Felleskapets styrke løfter og utvikler. Derfor har Bo og bistand ett tett samarbeid mellom boligene slik at de som ikke kan bo i bofellesskap, men i enetiltak likevel har tilhørighet til et større fellesskap.
Toleranse
Det skal være rom for at mennesker har ulike erfaringer som gir utslag i ulike måter å forholde seg til omverden på. Bo og bistand vil gjennom det miljøterapeitiske arbeidet gi våre beboere muligheten til å oppleve klare rammer, trygghet, forutsigbarhet, romslighet, tilhørighet og stabilitet. Vi har troen på at en stabil plattform, felleskap og tydelige rammer gir robusthet og styrke til stå opp for seg selv og sin integritet på en konstruktiv måte.
Vår personalpolitikk
Trygghet og stabilitet
Skape et trygt og stabilt arbeidsmiljø. Dette er spesielt viktig i omsorgssektoren, hvor ansatte ofte jobber med sårbare grupper.
Tydelige retningslinjer
Ha klare retningslinjer for arbeidsforhold, inkludert rekruttering, opplæring, lønn og arbeidsmiljø. Dette gir forutsigbarhet og trygghet for alle ansatte.
Likeverd og respekt
Alle ansatte skal behandles med likeverd og respekt. Dette skaper et positivt arbeidsmiljø og fremmer trivsel og samarbeid.
Kvalitetsarbeid
-
Miljøsertifisering
-
Kvalitetssystem
-
Tilfredshet
-
Opplæring og kompetanseutvikling